OMAVALVONTASUUNNITELMA
1. Palvelujen tuottajaa koskevat tiedot
Yksityinen, asumisen tukipalveluita tuottava yritys Lohjalla (Jermunkuja 17-19, 08700 Lohja)
Y-Tunnus: 2070529-4
Aluehallintoviraston/Valviran luvan myöntämisajankohta: 1.6.2007
Palveluista vastaava henkilö:
Tanja Rintamäki
Jermunkuja 17, 08700 Lohja
p. 0400-468456
tanja.rintamaki@villafuture.fi
2.Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Villa Future:ssa järjestetään tuettua asumista asiakkaille, joilla on päihde- ja tai mielenterveysongelmia.
Asiakkailla voi lisäksi olla toimintakyvyn rajoitteita vammaisuutensa tai kehitysvammaisuutensa vuoksi.
Akuutteja päihde- ja mielenterveysongelmia emme hoida, vaan henkilöitä, joilla on jo takanaan esim.
laitosjaksoja ja joiden päihteettöminä pärjääminen ei ole enää täysin toisten ihmisten vastuulla. Teemme
kuitenkin yhteistyötä asiakkaan hoitavan tahon kanssa ja esimerkiksi intervallijaksot psykiatrisessa
sairaalassa tai päihdehuoltolaitoksessa ovat mahdollisia osana asiakkaan kuntoutusta.
Villa Futuren asukkaan tulee olla siinä määrin omatoiminen, että hän pärjää osan vuorokaudesta ilman
läsnä olevaa henkilökuntaa ja asiakkaan kunnon on oltava sellainen, ettei hän käytöksellään aiheuta
kohtuuttomasti häiriöitä yhteisölle. Uuden asukkaan asuminen Villassa alkaa aina arviointijaksolla, jonka
aikana arvioidaan em. asioiden lisäksi asiakkaan omaa motivaatiota ja sitoutuneisuutta asumisen
tukipalveluihin. Asumisen tavoitteena on asukkaiden elämänhallintataitojen kartuttaminen yksilöllisen
ohjauksen, psykososiaalisen tuen, säännöllisen päiväohjelman, kuntouttavan ryhmätoiminnan ja työn
avulla. Asiakkaita kannustetaan luomaan päivätoimintaa myös Villan ulkopuolelle, jos heidän
toimintakykynsä siihen riittää.
Asukkaille järjestetään ns. asukastalkkaritoimintaa täytteeksi päiväohjelmiin. Asukastalkkaritoiminta voi
olla pihatöitä, siivoustöitä tai keittiötöitä. Myös luovia töitä ja muita kausiluontoisia töitä voidaan sopia
asukastalkkaroinniksi, sen mukaan, minkälaisia taitoja asiakkaillamme on. Asukastalkkaroinnista
maksetaan palkkiota 5€/h. Palkkiota ei makseta rahana, vaan asukas voi yhdessä ohjaajan kanssa suorittaa
ansaitsemillaan rahoilla kauppaostoksia. Tällöin tupakka- ja alkoholiostot jäävät pois. Parhaimmillaan
asukastalkkaritoiminta on tärkeä osa asukkaan kuntoutusta ja motivointia.
Villa Futuren asumisyksikössä yhdistyvät yhteisöllisyys, oma rauha sekä yksilöllisyys. Oma asunto
tarjoaa mahdollisuuden itsenäiseen elämään, yhteisöllinen työskentelyote ja yhteiset tilat taas tarjoavat
mahdollisuuden kuntoutumiseen ja vertaistukeen. Villa Future on asukkailleen turvallinen ja viihtyisä
asuinpaikka.
Toimintaperiaatteinamme ovat asiakaslähtöisyys, asiakkaan osallisuus, asiakkaiden tasa-arvoinen ja
oikeudenmukainen kohtelu, ammatillisuus, positiivisuus ja inhimillisyys. Asiakkaita tuetaan itsenäiseen
elämään siten, että heidän puolestaan ei tehdä asioita, vaan asiakas itse osallistuu mahdollisimman
aktiivisesti omien asioidensa hoitoon. Aikuinen ihminen tekee itse omat valintansa, ohjaaja tukee ja
kannustaa häntä oikeaan suuntaan. Työskentelyssä käytetään pääasiassa voimavarakeskeistä työotetta,
sekä erityisesti kuntoutussuunnitelmaa päivitettäessä asta-arviointiasteikkoa, sekä tavoitekeskustelua,
joiden avulla mitataan asukkaan asumisen taitoja, sekä niissä tapahtuneita muutoksia.
Kirjallisen viikko-ohjelman avulla toteutetaan yhdessä määriteltyä struktuuria ja rakenteita ja
varmistetaan yhdessä sovittujen toimintojen toteutumisista työntekijästä riippumatta.
3. Omavalvontasuunnitelman päivittämissuunnitelma
Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa työntekijöiden tiimipalavereissa.
Omavalvontasuunnitelma ja siihen tehdyt muutokset käydään läpi työryhmän kesken ajantasaisesti.
Omavalvontasuunnitelman ajantasaisuudesta vastaa palveluista vastaava johtaja.
4.Asiakkaan ja omaisten osallistuminen ja asiakaspalaute
Asiakaspalautetta kerätään asukkailta ensisijaisesti koko talon yhteisissä asukasilloissa, joita järjestetään
kerran kuukaudessa. Asiakkailta pyydetään palautetta Villa Futuren toiminnasta myös henkilökohtaisissa
asiakkaan ja työntekijän välisissä tapaamisissa, mikäli siihen on tarvetta. Saadut asiakaspalautteet
käsitellään työntekijöiden tiimeissä ja ne tarvittaessa huomioidaan toimintaa kehitettäessä.
Viikoittaisessa asukaspalaverissa (asukastärskyillä) on mahdollisuus myös palautteen antamiseen ja
toiveiden esittämiseen.
Toiminnallisten ryhmien sisältöjä muokataan asiakkailta tulleiden toiveiden mukaisesti. Asiakkaiden
näkemykset ja tarpeet vaikuttavat myös osin henkilökunnan työaikajärjestelyihin.
Asukkaiden omaiset voivat osallistua hoitoneuvotteluihin asukkaan niin tahtoessa.
Asiakaspalautteiden keräämistä varten on olemassa myös asiakaspalautelaatikko, johon asukkaat ja
omaiset voivat jättää palautetta nimettömänä.
5.Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
Asiakkuuden alkaessa – starttijakson aikana – tulee muiden asioiden lisäksi huomioida, onko uusi asiakas
sopiva Villa Futuren asiakasprofiiliin? Huolella ja rehellisesti tehty arviointityö vähentää jo sinällään
riskitilanteita. Palvelumuodon rajat tulee tunnistaa ja ymmärtää, että kaikkiin tilanteisiin Villa Futuren
palvelu ei vastaa.
Etukäteen haastaviksi arvioidut asiakastilanteet hoidetaan ainoastaan parityönä. Tällaisia tilanteita voivat
olla esimerkiksi tilanteet, joissa asiakkaan epäillään olevan päihdyttävien tai huumaavien aineiden
vaikutuksen alaisena tai tilanteet, joissa on odotettavissa suurta mielipide-eroa haastavasti käyttäytyvän
asiakkaan kanssa. Asiakkaan luo kotikäynnille mennään niin, että puhelin on mukana. Avainnauhat ym.
pidetään piilossa, jokainen kiinnittää myös huomiota siihen, että pukeutuminen ja erityisesti kengät ovat
asiakastyön kannalta turvalliset. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi asioita, joita tulee huomioida silloin,
jos joku henkilö käyttäytyy uhkaavasti ja arvaamattomasti ja pääkohdat uhkaavan käyttäytymisen
ennakointiin liittyen on liitetty perehdytyskansioon. Mikäli työvuorossa oleva henkilö kokee, ettei hän
itse turvallisesti pysty kohtaamaan asiakasta, hän soittaa tilannekohtaisen arvion tekemisen jälkeen apua
hätäkeskuksesta.
Villan toimiston riskitekijä on hätäpoistumistien puute. Asiakastyötä pyritäänkin tekemään pääasiassa
yhteistilassa.
Kirjallinen varoitus asukkaalle annetaan aina kahden työntekijän läsnä ollessa. Samoin muut sellaiset
asiat, joiden suhteen voidaan olettaa asiakkaalta suurta reaktiota, hoidetaan parityönä.
Läheltä piti- tilanteet käydään aina läpi työryhmän tiimipalavereissa ja mietitään yhdessä konkreettisia
keinoja tilanteen korjaamiseksi. Työntekijöillä on velvollisuus tiedottaa läheltä piti -tilanteista palveluista
vastaavalle johtajalle ja johtajalla on velvollisuus ottaa tilanteet käsittelyyn työryhmässä. Läheltä piti-
tilanteita on ollut viimeisimpien vuosien aikana vain muutamia. Tilanteet kirjataan erilliseen läheltä piti-
lomakkeeseen.
Työryhmän ilmapiiri pidetään avoimena ja kannustetaan siihen, että hankaliksi tai toimimattomiksi
osoittautuneet toimintakäytännöt uskalletaan luontevasti nostaa lähempään tarkasteluun, jolloin myös
kehitysehdotuksia tulee esille.
6. Henkilöstö
Villa Futuressa työskentelee tällä hetkellä neljä vakituista työntekijää, joilla on erilaiset koulutustaustat;
nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja, lähihoitaja, sairaanhoitaja ja sosionomi. Lisäksi on kaksi osa-aikaista
työntekijää, joiden koulutukset ovat lähihoitaja ja nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja.
Villa Futuressa pyritään pieneen työntekijävaihtuvuuteen. Jokaisella työntekijällä tulee olla sosiaali- tai
terveydenhuoltoalan tai nuorisoalan koulutus, sekä riittävästi ammatillisuutta ja työkokemusta laadukkaan
asiakastyön toteuttamiseen. Vakituisen henkilökunnan lisäksi käytetään keikkatyöntekijöitä tarvittaessa.
Myös keikkatyöntekijöillä tulee olla ammatillinen koulutus ja vankka työkokemus asiakasryhmiemme
kanssa toimimisesta. Henkilöstön riittäminen varmistetaan riittävällä
keikkatyöntekijöiden/ostopalvelutyöntekijöiden joukolla, joilla on valmiudet korvata vakituinen
työntekijä tarvittaessa.
Työntekijöillä tulee olla moitteeton suomen kielen taito, sekä riittävän hyvät valmiudet kirjallisten töiden
tekemiseen ja asiakasasiakirjojen laadintaan.
Henkilökunnan kelpoisuus varmistetaan työhönottovaiheessa todistusten tarkastamisella.
Rikosrekisteriote vaaditaan nähtäväksi aina työsuhteen alkaessa, koska asiakkaiden joukossa saattaa olla
alaikäisiä henkilöitä.
Uuden työntekijän perehdyttämisestä vastaa koko työryhmä palveluista vastaavan johtajan koordinoidessa
perehdytystä. Ajantasainen perehdytyskansio toimii tärkeänä perehdyttämisen apuvälineenä. Ennen
itsenäisen työvuoron tekemistä uusi työntekijä toimii perehdytysvuoroissa vakituisen työntekijän rinnalla.
Koska keikkatyöntekijöiden tarve on yleensä vähäinen, varmistetaan heidän osaamisensa siten, että heidät
kutsutaan työvuoroon noin kerran kuukaudessa, joka lisää heidän valmiuksiaan sijaistarpeen ilmetessä
äkillisesti. Kun työntekijä on perehdytetty, kuittaa hän perehdytyskansiossa olevaan lomakkeeseen saadun
perehdytyksen.
Henkilökunnan työhyvinvointia pyritään ylläpitämään järjestämällä säännöllisiä työntekijätiimejä, noin
kerran kahdessa kuukaudessa. Lisäksi työnohjaus noin kerran kuukaudessa. Työnohjaajana toimii tällä
hetkellä Markku Tilli. Työnohjaajan palveluita tarjotaan myös ns. kriisitilanteissa. Työhyvinvointia
pyritään edistämään siten, ettei kenenkään työmäärä paisu liian suureksi. Asiakasmäärän kasvaessa
työntekijämäärää lisätään tarvittaessa ja työvuorojärjestelyissä pyritään joustamaan myös työntekijöiden
toiveiden mukaan.
Työhyvinvointipäiviä pidetään kaksi kertaa vuodessa ja lisäksi henkilökunnalle järjestetään pikkujoulut.
Työterveyshuolto on järjestetty Mehiläisessä.
Työsuhteissa noudatetaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta.
Yhteistä menetelmäkoulutusta koko henkilöstölle voisi harkita tukemaan asiakastyön tekemisessä.
Koulutustarpeet kartoitetaan kehityskeskusteluissa ja tiimeissä. Työnantajan kanssa sovitaan koulutuksien
suorittamisesta ainakin osittain työajalla.
Vuoden 2023 koulutustarpeita ja toiveita kartoitetaan alkuvuodesta.
Kaikkien työntekijöiden EA-taitojen ajantasaisuudesta huolehditaan ja lisäkoulutusta järjestetään tarpeen
mukaan. Myös hygieniapassikoulutus on pakollinen jokaiselle työntekijälle.
Lääkehoidon koulutusta järjestetään tarvittaessa.
7. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Asiakkailla on omat, tasokkaat asunnot, joiden haltijoita he ovat ja joiden siivouksesta, kalustuksesta ym.
asukkaat huolehtivat pääasiassa itse, tai ohjaajan avustuksella. Erikseen sovitusti voidaan asukkaalle
järjestää valmiiksi kalustettu asunto. Asiakkaat ruokailevat enimmäkseen omissa asunnoissaan, joissa on
asianmukaiset keittiöt. Asunnon vuokra on 590€/kk sisältäen veden, sähkön ja saunavuoro. Asuntoihin
asiakkaat voivat hakea asumistukea.
Ne asukkaat, jotka kuuluvat ateriapalvelun piiriin, ruokailevat yhteistilan keittiössä, jossa joko
valmistetaan ruoka yhdessä asukkaiden kanssa tai tarvittaessa ohjaaja valmistaa aterian. Ensi- sijainen
tukimuoto on valmistaa ateriat asukkaan kanssa yhdessä hänen asunnollaan. Ateriapalvelua käytetään vain
tapauksissa, joissa asukkaalla ei ole kykyjä suoriutua itsenäisestä ruoan ostosta ja valmistuksesta.
Ateriapalveluun liittyvät ruokalistat laaditaan monipuolisiksi ja ruokalista on näkyvillä ruokailutilassa.
Käytössä on kuuden viikon kiertävä ruokalista, johon vaihtelua toisinaan tuovat asukkaiden omat toiveet.
Tuetun asumisen asiakkaat eivät yleensä kuulu ateriapalvelun piiriin hyvän taitotasonsa vuoksi.
Yhteistilassa on ryhmätoimintaa, johon asukkaat voivat halutessaan osallistua. Yhteistila on avoinna
suurimman osan siitä ajasta, kun työntekijöitä on paikalla, noin klo 8-20.30. Ryhmätoiminnan sisällöt
muokkautuvat asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaiseksi. Ryhmät vuonna 2023 ovat: ulkoilu
/hyvinvointiryhmä, yhteisökokous (asukastärskyt), psykoedukaatioryhmä, peli-ilta ja rentoutus- ja
akupunktioryhmä. Ohjaajat harrastavat asukkaiden kanssa myös esimerkiksi koirakävelyä ja muuta
ulkoilua.
Kirjaston käyttöä tuetaan yhteisellä kirjastoreissulla. Näiden lisäksi on eri teemoihin liittyviä tempauksia
esim. uintireissuja, kävelyretkiä, sieni- ja marjaretkiä ja liikunnallisia tapahtumia. Asiakkaiden kanssa
tutustutaan myös lähialueiden kulttuuripalveluihin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Asukkaille järjestetään 1-2 krt/vuosi ns. isompi retki, joiden kohdevalintaan he saavat vaikuttaa. 2023
keväällä teemme retken Korkeasaareen.
Asiakkailla on asunnoissaan pyykinpesukoneet, jotka kuuluvat asunnon varustukseen. Asukkaat saavat
ohjausta pyykkihuollossa. Saunatilaa saa käyttää halutessaan saunapäivänä, kerran viikossa.
Jätehuollosta asukkaat vastaavat kykyjensä mukaisesti itse. Jätehuone on siisti ja tarkoituksenmukainen.
01/2022 alkaen on toiminnassa erilliset kierrätysastiat muoville, metallille, kartongille ja biojätteelle.
Asukkaita ohjeistetaan ja kannustetaan kierrätykseen. Isommat kierrätettävät toimitetaan ohjaajien
avustuksella yleisille kierrätyspisteille.
Yhteisten tilojen siivouksesta vastaa henkilökunta tehdyn siivoussuunnitelman mukaisesti.
Siivoussuunnitelmaan liittyy taulukko, johon merkataan tehty siivous, suorittaja ja päivämäärä.
Taulukoista säilytetään erillisessä kansiossa vuoden ajan. Siivousvälineet säilytetään kylpyhuoneen
”suihkunurkkauksessa”, josta löytyy erillinen lattianpesin keittiötilaa varten. Pesuaineet säilytetään
kylpyhuoneessa lukitussa kaapissa. Keittiön pesuaineet ja rätit säilytetään keittiössä.
Saunatilat pesuhuoneineen desinfioidaan säännöllisin väliajoin, vähintään kerran kuukaudessa.
Asukkaat vastaavat asuntojensa siisteydestä joko itse tai tuettuina. Asukkailla on halutessaan
mahdollisuus tehdä pienimuotoisia siivoustöitä, pientä palkkiota vastaan (ns. asukastalkkari -toiminta).
Pelastussuunnitelma ja poistumisturvallisuusselvitys on laadittu ja se on ajantasainen. Yhteisissä tiloissa
on ensisammutusvälineet ja jokaiseen asuntoon on asennettu palovaroitin ja sammutuspeite. Sisäisiä
palotarkastuksia asunnoissa ja muissa tiloissa tehdään kolme kertaa vuodessa. Asukkaita opastetaan
palovaroittimien huoltoon, pariston vaihtoon sekä paloturvallisuuteen liittyvissä asioissa.
8. Asiakasturvallisuus
Asiakkaiden turvallisuutta lisäävät paikalla oleva henkilöstö ja muina aikoina päivystyspuhelin ja
tallentava kameravalvonta. Asuntojen ulko-ovissa on toimivat lukot ja asiakkaita ohjeistetaan pitämään
ulko-ovensa aina lukossa. Piha-alueet hoidetaan siten, että niissä on turvallista liikkua, valaistus on
riittävä. Kameroita on kattavasti piha-alueilla ja kamerat on uusittu entistä laadukkaammiksi vuonna
2018. Erityisiä turvalaitteita asukkailla tai henkilökunnalla ei ole, eikä niitä koeta tällä hetkellä
tarpeellisiksi.
Asiakkaita ohjataan toimimaan turvallisesti poikkeustilanteiden varalta ja tiedotetaan heitä
pelastussuunnitelmasta ja muista turvallisuusohjeista sisäisten palotarkastusten yhteydessä.
Pelastus/poistumisharjoituksia järjestetään vähintään kaksi kertaa vuodessa. Asuntojen seinällä on
turvallisuusohjeet, josta ilmenee kirjallinen ohjeistus hätätilanteessa, hätänumero ja kiinteistön osoite.
Villa Futuren omasta ”turvapassista” asiakas löytää henkilökunnan puhelinnumerot ja
päivystysnumeromme, joka vastaa silloin kun työntekijä ei ole paikalla Villassa.
Asukkailla on käytössä ns. vikailmoituskaavake, jonka he saavat pyydettäessä toimistosta. Tähän he
kirjaavat asunnossa olevat viat ja puutteet. Kaavakkeeseen kirjataan ylös, milloin vika on tuotu
henkilökunnan tietoon ja milloin asia on korjattu. Viat ja puutteet pyritään korjaamaan välittömästi.
Vikailmoituslomakkeita säilytetään toimistossa, erillisessä kansiossa.
Poikkeustilanteissa toimitaan valtakunnallisten ohjeiden mukaisesti. Käytössä poikkeustilanteiden varalle
(esim. Covid19 tms.) erillinen ohjeistuskansio, jonne kootaan ajankohtaiset informaatiot, toimintaohjeet
kaikkien asukkaiden osalta ja yhteystiedot. Ohjeistukseen kirjataan asukkaiden erityistarpeet, lääkitykset,
ruokailuun liittyvät ohjeistukset, hoitokontaktit, sekä sosiaalityöntekijöiden yhteystiedot. Kansiosta löytyy
myös selonteko Villan toiminnoista, sekä käytännön asioista.
Poikkeustilanteessa, jossa Villan oma henkilöstö ei voi tulla töihin (esim. karanteeni), pystyy
ulkopuolinen ihminen turvaamaan asukkaiden hoidon ja huolenpidon kansion ohjeiden mukaisesti.
Asukkaita tiedotetaan poikkeustilanteesta sekä puhelimen välityksellä, että erilaisin tiedottein.
Kuolemantapauksien varalle on laadittu oma ohjeistus, joka on osa perehdytyskansiota.
9.Asiakkaan asema ja oikeudet
Ennen muuttoa Villaan asiakkaat käyvät tutustumiskäynnillä, jossa heidät perehdytetään Villan tapoihin,
sääntöihin ja käytäntöihin. Asiakkaat osallistuvat asiakaspalavereihin, joissa he saavat tietoa
palvelusopimuksistaan ja mahdollisista sopimusmuutoksista. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan
kuntoutussuunnitelma, sekä viikko-ohjelma, joka ohjaa työtä tavoitteelliseen ja kuntouttavaan suuntaan.
Kuntoutussuunnitelma päivitetään vähintään kaksi kertaa vuodessa.
Kuntoutussuunnitelma tehdään ja sitä arvioidaan yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakas sitoutuu omasta
vapaasta tahdostaan noudattamaan järjestyssääntöjä ja osallistumaan hänelle laaditun
kuntoutussuunnitelman toteuttamiseen. Tilaajille toimitettavat kuukausikoosteet tehdään tai ainakin
käydään läpi yhdessä asukkaan kanssa ja hän kuittaa ne allekirjoituksellaan. Kuntoutussuunnitelma on osa
kuukausikoostetta. Asiakkaan itsemääräämisoikeus ja osallistuminen ja tietoisuus omasta tilanteestaan
toteutuu näin. Koosteet lähetetään tilaajille turvapostin kautta sähköisesti.
Päivittäiset asiakasraportit ovat laadukkaat, asialliset ja informatiiviset. Jokaisessa työvuorossa on aikaa
saattaa kirjaukset ajan tasalle. Asiakaskertomuksen kirjaamisen periaatteet on sovittu yhdessä työryhmän
kanssa.
Asiakas huolehtii itse rahavaroistaan, avaimistaan ja muista tavaroista. Poikkeustapauksissa voidaan
sopia, että henkilökunta huolehtii joistain asiakkaan tavaroista. Asuntojen vara-avaimet ovat
henkilökunnan toimistossa lukkojen takana.
Rajoitteita ja pakotteita pyritään välttämään; pyritään sopimaan asioista asiakkaiden kanssa
yhteisymmärryksessä. Mikäli asiakas toistuvasti rikkoo allekirjoittamaansa asumisohjetta, on seurauksena
palveluista vastaavan johtajan antama kirjallinen varoitus. Kolme kirjallista varoitusta aiheuttaa
vuokrasopimuksen purkautumisen. Koska Villa Future Oy ei ole laitospalvelua, ei asiakkaiden
itsemääräämisoikeutta voida rajoittaa, eikä lain tarkoittamia rajoitteita voida siis käyttää missään
tilanteissa.
Mikäli tietoon tulee, että jotain asiakasta on kohdeltu epäasiallisesti, käsitellään asia työntekijäryhmän
sisäisesti ja asiakkaan itsensä kanssa. Asiakkaiden tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua edistetään
selkeiden, yhtenäisten toimintakäytäntöjen avulla. Asiakkaan palvelun tilaajalle ilmoitetaan reklamaation
aihe ja prosessin kulku korjausehdotuksineen.
Asukkaiden allekirjoittama asumisohje takaa sen, että kaikilla asukkailla on yhtenevät vastuut ja heidän
kuntoutuksensa Villa Futuressa toteutuu asumisohjeiden viitoittamana. Kuntoutussuunnitelman mukainen
työ puolestaan takaa asukkaalle yksilöllisen lähestymistavan hänen tilanteeseensa.
Asiakkaan tulee olla itse sitoutunut ja motivoitunut Villa Futuren ohjaajien kanssa työskentelyyn ja kokea,
että työskentely tapahtuu hänen omaksi edukseen, jotta hän ymmärtää esimerkiksi sen, että
henkilökunnalla on perustellusta syystä oikeus tulla asukkaan asuntoon omilla avaimillaan. Koska
yleisavaimen käyttö asukkaan omaan asuntoon mennessä on yksityisyyttä rajoittava toimenpide, tuleekin
yleisavaimen käyttöön aina olla perusteet, jotka käydään asiakkaan kanssa läpi asumisohjeen läpikäynnin
yhteydessä. Yleisavaimen käyttö tulee kysymykseen vain asiakkaan luvalla tai tilanteissa, joissa epäillään
asukkaan tai jonkun toisen hänen asunnollaan mahdollisesti oleskelevan olevan hengenvaarassa.
Kunnan ja palvelutuottajan välinen yhteistyö toteutuu puhelimitse, sähköpostitse ja säännöllisesti
järjestetyissä asiakassuunnitelmapalavereissa. Lisäksi lähetetään kuukausittain, tai joka toinen kuukausi
kirjallinen kuukausikooste asiakkaan tilanteesta. Kuntoutussuunnitelma lähetetään tiedoksi aina kun
siihen on tullut muutoksia. Omaohjaajan tehtävä on varmistaa, että asiakas ymmärtää omissa
asiakirjoissaan mainitut asiat ja niiden merkityksen omalle elämälleen.
Asiakkaalla on oikeus tarvittaessa olla yhteydessä sosiaaliasiamieheen. Ohjaajat ovat velvollisia
ohjeistamaan ja auttamaan asukkaita yhteydenotossa.
Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on
- neuvoa asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä
- tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
- seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain
kunnanhallitukselle
Sosiaaliasiamiehen tavoittaa seuraavilla yhteystiedoilla:
Yhteystiedot
Sosiaaliasiamies Clarissa Peura ja sosiaaliasiamies Jenni Henttonen
Puh: 0400 277 087
Puhelinajat ma klo 12-15 ja
ti-to klo 9-12 (ei perjantaisin eikä pyhien aattoina)
Sosiaaliasiamies, Sosiaalitaito
Sibeliuksenkatu 6 A 2
04400 Järvenpää
sosiaaliasiamies@sosiaalitaito.fi
Sosiaalihuollon henkilöstöön kuuluvalla on ollut ns. ilmoitusvelvollisuus 1.1.2016 alkaen. Sosiaalihuollon
ammattihenkilön on ilmoitettava viipymättä toiminnasta vastaavalle, jos hän huomaa epäkohtia tai
ilmeisiä epäkohdan uhkia asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Ilmoitusvelvollisuuden tavoitteena
on, että asiakastyön epäkohdat ja niiden uhat tulisivat tietoon nopeasti ja niihin voitaisiin puuttua
riittävän ajoissa. Tarkoituksena on turvata erityisesti kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien
asiakkaiden hyvän hoidon ja huolenpidon toteutuminen. Ilmoitusvelvollisuus koskee sekä julkisia, että
yksityisiä toimijoita.
Epäkohdalla tarkoitetaan esimerkiksi asiakasturvallisuudessa ilmeneviä puutteita, asiakkaan
kaltoinkohtelua ja toimintakulttuuriin sisältyviä asiakkaalle vahingollisia toimia (esim. henkilön
perusoikeuksien rajoittaminen vakiintuneita hoitokäytäntöjä suoritettaessa). Myös ilmeisestä epäkohdan
uhasta tulee ilmoittaa. Kaltoinkohtelulla tarkoitetaan fyysistä, henkistä, seksuaalista tai kemiallista eli
lääkkeillä aiheutettua kaltoinkohtelua. Vanhuksen kaltoinkohtelua on myös huono ja epäeettinen kohtelu,
hoidon ja avun laiminlyönti sekä ikäihmisen ihmisarvoa alentava kohtelu.
Prosessikuvaus:
1) Asiakas kertoo ohjaajalle epäasiallisesta kohtelusta. Ohjaaja kirjaa välittömästi asukkaan
kertoman. Tiedon vastaanottanut ohjaaja käy asian läpi toiminnasta vastaavan johtajan kanssa.
Asiasta käydään kolmikantakeskustelu asiakas- ohjaaja- johtaja. Asukasta ohjataan tarvittaessa
tekemään ilmoitus potilasasiamiehelle. Työryhmän tiimissä käsitellään asia ja tarvittaessa mukaan
otetaan työnohjaaja. Johtajan velvollisuus on ilmoittaa asukkaan kokemasta epäkohdasta palvelun
tilaajalle ja asukkaan luvalla omaisille. Ilmoitus liitetään kuukausikoosteeseen.
2) Mikäli henkilökunnan jäsen tekee havainnon asiakkaan epäasiallisesta kohtelusta, on hän
velvollinen ottamaan asian välittömästi puheeksi toiminnasta vastavan johtajan kanssa. Johtaja
käy keskustelun ensin työntekijän kanssa ja tämän jälkeen tilanne keskustellaan läpi
kolmikantakeskustelun avulla asukas- ohjaaja- johtaja. Mikäli asia saadaan käsiteltyä ko. tavalla,
tehdään käydystä keskustelusta kirjaus, joka toimitetaan kuukausikoosteen liitteenä palvelun
tilaajalle. Tarvittaessa pidetään yhteispalaveri sosiaalitoimen kanssa.
10.Villa Futuren asiakastyön laadun varmistaminen
Asiakastyön periaatteet noudattavat Villa Futuren arvoja ja toimintaperiaatteita; toimintaperiaatteinamme
ovat asiakaslähtöisyys, asiakkaan osallisuus, asiakkaiden tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen kohtelu,
ammatillisuus, positiivisuus ja inhimillisyys. Palveluista vastaava johtaja käyttää säännöllisesti osan
työaikaansa asiakastyöhön ja ryhmätoiminnan ohjaukseen, jonka tarkoituksena on, että hänellä säilyy
realistinen kuva Villan toiminnasta ja siellä tehtävästä asiakastyöstä, sekä asiakkaiden tarpeista.
Tärkeä osa asiakastyötä on tavoitteellinen omaohjaajatyöskentely; jokaiselle asukkaalle on nimettynä
omaohjaaja. Omaohjaaja huolehtii asiakkaan tilanteesta kokonaisvaltaisesti ja pitää huolen siitä, että
asiakkaan asuminen ja toiminnot Villassa ovat hänen kuntoutussuunnitelmansa tavoitteiden mukaisia.
Asiakaskertomuksen ajantasaisuus on tärkeä toimintaperiaate; asioiden kirjaaminen jäsentää tehtyä työtä
ja kirjauksiin palatessa hahmottuu myös asiakkaan tilanteen kehittyminen. Kerran kuukaudessa asiakkaan
tilanteesta kirjoitetaan kuukausikooste, jota asiakkaan kanssa yhdessä läpikäymällä, hänelle
konkretisoituu se, mitä on tapahtunut. Omaohjaaja ja palveluista vastaava johtaja pitää yhteyttä myös
asiakkaan verkostoon aktiivista yhteistyötä rakentaen. Kuukausikoosteiden avulla teemme arjen
työtämme näkyväksi sekä itsellemme, asiakkaalle, että palvelun tilaajalle.
Joissakin tapauksissa voi asukkaalla olla ns. vaihtuva omaohjaaja. Eli hän tapaa sovituilla tapaamisilla eri
ohjaajia. Tämä on perusteltua tapauksissa, joissa asukkaan tuen tarve on moninainen ja hän hyötyy eri
ohjaajien kanssa tehdystä työstä. Kaikilla ohjaajilla on omat ns. erikoistumiskoulutukset ja näitä
hyödynnetään mahdollisimman laajasti.
Päivisin ja iltaisin Villassa tarjolla olevan ryhmätoiminnan ja asukastalkkaritoiminnan avulla
varmistetaan, että asukkaalle pystytään rakentamaan päiväohjelmaa silloinkin, kun hänellä ei ole
riittävästi kontakteja Villan ulkopuolelle. Ryhmätoimintaan osallistumiseen motivoidaan kaikkia
asiakkaita ja ryhmätoiminta tukee asiakkaiden vuorokausirytmiä, elämän sisällöllisyyttä ja sosiaalisten
kontaktien säilymistä. Osallistuttuaan säännöllisesti Villan ryhmätoimintaan, on asiakkaalla paremmat
valmiudet toimimiseen Villan ulkopuolella.
Asiakastyön laatuun kuuluu asiakkaiden arjen eri osa-alueista huolehtiminen siten, että asioita ei tehdä
asiakkaiden puolesta, vaan autetaan heitä hoitamaan niitä itsenäisesti. Omaohjaaja varmistaa, että
asukkaiden toimeentulo on turvattu, että asukkaalla on ruokaa, että asunnon siisteys on riittävä yms.
Mikäli asukas tarvitsee apua kodinhoidollisiin asioihin, on siihen varattavissa joka viikko työntekijän
aikaa henkilökohtaisen ohjauksen muodossa. Laadukkaan asiakastyön tärkeimpiä elementtejä Villa
Futuressa on se, että asukas kokee elämänsä turvalliseksi ja luottaa siihen, että hänellä on matalan
kynnyksen apua saatavilla. Asiakastyötä ohjaa Maslowin tarvehierarkia; työskentelyn tulee edetä siten,
että ensin huolehditaan asiakkaan perustarpeet kuntoon ennen etenemistä seuraaville tasoille. Muita
asiakastyötä ohjaavia aatteita ovat vapaaehtoisuus, valinnanvapaus, vastuullisuus, vertaistuki ja
virikkeellisyys.
Asiakkaiden katsotaan hyötyvän siitä, että Villassa on henkilökuntaa paikalla etukäteen tiedotettuina
aikoina. Osa ajasta on sellaista, että kukin asukas voi ilman erityistä ajanvarausta halutessaan saada
keskustelutukea ja ohjausta käytännön asioissa. Täten asiakkaalla on tuen saamisen mahdollisuus myös
ennalta sovittujen omaohjaajatapaamisten ulkopuolella, silloin kun tuen tarve ilmenee yllättäen.
Päivystysjärjestelmämme toimii niinä aikoina, kun henkilökuntaa ei ole paikalla. Kuntien
kilpailutusjärjestelmä luo haasteita päivystyskäytäntöön. Osassa kilpailutuksia ei päivystystyö kuulu
asiakkaan palveluun. Tämä asia pyritään käymään mahdollisimman tarkasti läpi hoitopalaverissa, jossa
mietitään Villaan muuttavan asiakkaan tarpeita.
Työvuorojärjestelyjä ohjaavat asukkaiden tarpeet ja palveluiden tilaajien kanssa sovitut periaatteet.
Villan vakinaisten työntekijöiden lisäksi käytetään suunnitelmallisesti osa-aikaista henkilökuntaa. Heidän
tuntimääriään kasvatetaan asukasmäärän mukaan tarvittaessa, jotta asiakastyölle on kaikissa tilanteissa
riittävästi aikaa. Työntekijän konkreettista läsnäoloa pidetään tärkeänä. Kiireettömyyden tuntu kuuluu
laadukkaaseen palveluun.
Villassa toimitaan ennalta sovittujen ja näkyvillä olevien viikko-ohjelmien mukaan. Tämän katsotaan
tukevan asiakkaan elämän struktuureja ja helpottavan hänen sitoutumistaan toimintoihin. Aikatauluista ja
täsmällisyydestä pidetään kiinni, muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin. Asiakkaita tuetaan siten
vastuulliseen tapaan hoitaa asioitaan sovitusti.
11.Terveydenhuollon ja sairaanhoidon järjestäminen
Asiakkaita tuetaan julkisten terveyden- ja sairaudenhoitopalveluiden käyttöön. Asiakkaat saavat ohjeita
palveluiden oikea-aikaisessa ja tarkoituksenmukaisessa käytössä osana palveluohjaustamme. Jos asukas ei
pysty huolehtimaan omasta lääkehoidostaan, voidaan lääkkeidenottoa valvoa henkilökunnan toimesta ja
järjestää tarvittaessa lääkkeidenjakopalvelu apteekista. Villaan on tehty lääkehoitosuunnitelma siinä
laajuudessa kuin se on tarpeen. Lääkepoikkeamat kirjataan erilliseen lomakkeeseen ja säilytetään
erillisessä kansiossa toimistossa. Lääkehoitoon on nimettynä vastuusairaanhoitaja. Lääkehoitoa toteuttaa
vain lääkehoidon koulutuksen saaneet henkilöt. Villan koko henkilökunta on 2023 kouluttautunut
lääkehoitosuunnitelman vaatimalla tavalla.
Kiireellisen sairaanhoidon tarpeen ilmetessä asiakas tarvittaessa saatetaan terveyskeskuspäivystykseen tai
tilataan ensihoito.
Asiakkailla on tieto siitä, että he saavat virka-ajan ulkopuolella apua päivystyspuhelimen kautta, mikäli
eivät itse osaa määritellä omaa avuntarvettaan ja hakeutua oikeiden palveluiden piiriin. Ne asukkaat,
joiden palveluun ei kuulu päivystyskäytänne, on katsottu siinä määrin toimiviksi, että osaavat itse
arvioida lisäavun tarpeen.
Toimintayksikössämme tehdään aktiivista ja tiivistä yhteistyötä alueen palveluntarjoajien kesken.
Asukkailla on kontakteja päihdeklinikalle, psykiatrian poliklinikalle, sekä kuntoutuspoliklinikalle.
Kontaktit erikoissairaanhoitoon ovat hyvät. Perusterveydenhuollon palvelut (mm. terveyskeskuskäynnit,
laboratorio ym. tutkimukset, hammashoito, fysioterapia, sairaanhoitajan palvelut) järjestetään lähialueen
julkisia palveluita käyttäen. Kehitysvammaisten asiakkaiden kohdalla osa lääkäripalveluista keskittyy
aina heidän hoitaviin tahoihinsa. Mikäli ohjaajan läsnäolo lääkäritapaamisella on välttämätöntä, pyritään
siihen, että asukas itse ilmoittaa avuntarpeen ajoissa henkilökunnan tietoon.
12.Asiakastietojen käsittely
Asiakastiedot kirjataan sähköiseen asiakastietojärjestelmään (Nappula), johon työntekijöillä on pääsy
omien tunnussanojensa turvin. Toimiston tietokoneet, joiden kautta asiakastietojärjestelmään pääsee,
vaativat salasanan sisäänkirjautumiseen. Salasana on vain henkilökunnan tiedossa. Salasanoja ei pidetä
kirjattuina mihinkään eikä henkilökunta koskaan luovuta omia salasanojaan toiselle. Asiakastietoja
säilytetään ainoastaan sähköisessä muodossa, paperisia ”kaksoiskappaleita” ei luoda. Jokaisen asiakkaan
asiakirjoja varten on tietokoneella oma kansio, jotta tiedot pysyvät paremmassa järjestyksessä. Kansiot
kopioidaan kovalevyvaurion mahdollisuuden vuoksi erilliselle muistitikulle kolme kertaa vuodessa.
Muistitikkua säilytetään toimistossa turvallisessa paikassa.
Asiakastietoja lähetetään vain secmail.com- palvelun kautta. Puhelimitse tietoja annettaessa tulee olla
varmuus siitä, että pyytäjällä on oikeus tiedonsaantiin. Mikäli tätä varmuutta ei ole, ei asiakkaan asioista
voida keskustella tuntemattoman tahon kanssa puhelimessakaan. Täysi-ikäisen henkilön kohdalla tulee
muistaa, että hänen omaisillaan ei ole oikeutta tiedon saantiin, mikäli asiakas ei ole sitä erikseen antanut.
Paperisia asiakirjoja varten jokaisella asiakkaalla on oma kansio, joka on toimistossa lukollisessa
kaapissa. Kaappi pidetään lukittuna aina ja toimiston ovet lukossa silloin, kun työntekijä ei ole paikalla.
Toimistoon ei missään tilanteessa jätetä yksin henkilökuntaan kuulumattomia henkilöitä.
Asiakassuhteen päättyessä asiakkaan asiakirjat joko luovutetaan asiakkaalle itselleen, hänen palvelunsa
ostamisesta vastaavalle taholle tai tuhotaan. Asiakastietoja ei voida säilyttää Villassa enää asiakassuhteen
päätyttyä, koska Villa Futurella ei ole arkistointivastuuta, vaan asiakkaidemme asiakastietojen
arkistoinnista vastaa kunta asiakkuuden päättyessä.
Palveluista vastaava johtaja huolehtii siitä, että asiakirjojen kanssa toimitaan henkilötietolain mukaisesti
kaikissa asiakassuhteen vaiheissa. Palveluista vastaava johtaja toimii tietosuojavastaavana.
Tietosuojavastaava huolehtii, että henkilökunnalla on tarvittava tietämys asiakastietojen käsittelystä.
Perehdyttämiskansiosta löytyvät kirjalliset ohjeet asiakaskertomuksen kirjaamiseen. Rekisteriseloste ja
arkistointisuunnitelma on tehty ja nekin löytyvät perehdytyskansiosta.
Tietosuojavastaava huolehtii siitä, että asiakkailla on tiedossa henkilötietolain mukainen oikeus nähdä
omia asiakirjojaan ja tarvittaessa vaatia niihin korjausta.
13. Alihankintapalveluiden käyttö
Alihankintana käytetään tarvittaessa mm. ulkoalueiden auraus- ja huoneistojen siivouspalveluita. Tällä
hetkellä ei ole muita alihankintapalveluita.
14. Elintarvikkeiden käsittely ja ateriapalvelu
Ruoanlaitto Villa Futuressa perustuu asukkaiden ohjaustyöhön ja ruoka valmistetaan yhdessä
asukkaan/asukkaiden kanssa. Villa Futuressa on mahdollista järjestää aamupala, lounas, välipala,
päivällinen ja iltapala. Asukkaat voivat halutessaan ruokailla joko yhteisessä keittiössä tai omissa
asunnoissaan.
Poikkeustilanteessa toimitaan valtakunnallisten ohjeistusten mukaisesti.
Ruokailuun tarvittavat elintarvikkeet noudetaan elintarvikemyymälästä ja kuljetetaan autolla Villaan.
Elintarvikkeiden kuljetusolosuhteisiin ja erityisesti kylmäketjun katkeamattomuuteen kiinnitetään
huomiota. Elintarvikkeiden kuljettaminen kaupasta kestää alle 10 minuuttia, jonka jälkeen
kylmäsäilytystä vaativat tuotteet siirretään välittömästi jääkaappiin tai pakastimeen. Keittiössämme ei
säilytetä kerrallaan isoja määriä ruokia vaan tarvittavat raaka-aineet ostetaan vähittäismyyntikaupasta
korkeintaan kolmeksi päiväksi kerrallaan.
Mikäli ruokaa jää aterialta yli, se pakastetaan viipymättä. Ruoka pakastetaan yksittäisinä annoksina,
rasiaan merkitään sisältö ja pakastamispäivämäärä. Ruoka on käyttökelpoista noin kaksi kuukautta
pakastamispäivämäärästä. Sitä vanhemmat tuotteet hävitetään.
Elintarvikkeiden päiväysmerkinnät tarkistetaan päivittäin ja mahdollisesti vanhentuneet tuotteet
hävitetään välittömästi. Tuotteet säilytetään siten, että etummaisiksi kaappeihin järjestetään seuraavaksi
käyttövuorossa olevat tuotteet, jolloin varastokierto toimii. Kaikki elintarvikkeet tarkastetaan myös ennen
käyttöönottoa. Tarjolla olleet elintarvikkeet siirretään kylmään heti kun ne ovat jäähtyneet.
Kylmälaitteiden lämpötilat tarkistetaan joka päivä ja lämpötilat merkataan erilliseen listaan. Listoja
säilytetään vuosi eteenpäin, jotta ne ovat tarvittaessa viranomaisten saatavilla. Listaan merkataan myös
mahdolliset tehdyt huolto/korjaustoimenpiteet tai uuden laitteen hankinnan päivämäärineen. Pakasteet
säilytetään < – 18C, jääkaapissa säilytettävät tuotteet < 8 C, paitsi jauheliha ja tuore kala < 4 C.
Keittiö siivotaan päivittäin. Aterioiden ja ruoanvalmistuksen jälkeen pöytätasot, hella ja kaakelit
pyyhitään puhdistusaineella. Tiskialtaat pestään. Käsienpesua ei suoriteta keittiössä. Keittiössä käytetään
erillisiä siivousvälineitä. Rätit, tiskiharjat ym. pestään käytön jälkeen ja vaihdetaan tarvittaessa uusiin.
Astianpesukoneessa käytetään kuumaa pesulämpötilaa. Jääkaappi puhdistetaan tarvittaessa, vähintään
kuitenkin kerran viikossa.
Ruoanvalmistukseen osallistuvilla työntekijöillä on hygieniapassit. Ruoanlaitossa käytetään
suojakäsineitä. Asukkaita ohjeistetaan hyvään keittiöhygieniaan ja ohjeistaminen on osaavan työntekijän
vastuulla. Ruoanlaittotilanteessa ei keittiössä oleskele muita kuin ruoanlaittoon aktiivisesti osallistuvia
henkilöitä. Ennen ruoanlaittoa kädet pestään wc-tilassa (ei keittiössä!) ja kuivataan mieluiten
paperipyyhkeellä. mikäli käytetään kangaspyyhettä, vaihdetaan se uuteen päivittäin.
Villa Futuren kiinteistö kuuluu kunnalliseen vesiverkostoon.
Jätehuollon hoitaa Rosk ́n Roll, sekajäteastia, sekä biojäteastia tyhjennetään kerran viikossa. Muut
kierrätysastiat (muovi, lasi, metalli, pahvi) tyhjennetään harvemmin, noin kerran kuukaudessa
/tarvittaessa.
14.Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Palveluista vastaava johtaja seuraa omavalvontasuunnitelman toteutumista. Tarvittavat muutokset tehdään
joko palveluista vastaavan johtajan, työntekijän tai asiakkaan aloitteesta ja käsitellään henkilökunnan
tiimipalaverissa. Palveluista vastaava johtaja kirjaa muutokset omavalvontasuunnitelmaan.
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen kotisivuilla, työntekijöiden perehdytyskansiossa, sekä
asukkaiden käytössä olevassa infokansiossa.
Omavalvontasuunnitelma päivitetty Allekirjoitus/
14.4.2023 Tanja Rintamäki – Palveluista vastaava johtaja